woensdag 11 juni 2008

Crowdsourcing-case: KLM

Crowdsourcing = het fenomeen dat het dankzij internet makkelijker is geworden voor bedrijven om creativiteit buiten de eigen organisatie aan te boren.

Crowdsourcing = het principe dat mensen van over de hele wereld samenwerken aan het verbeteren van een (open source) product

Definiëring van (bijna) synonieme begrippen: Crowdsourcing/Community driven innovation/ Co-creation/ Open Source Marketing/User Generated Content = Community driven production/ Community Activation

Crowdsourcing-effects: 1. Beter product, 2. Kostenbesparingen



Het bezoek van Crowdsourcing-guru Jeff How (eind juli 2008 nieuw boek Crowdsourcing: Why the Power of the Crowd Is Driving the Future of Business) aan Nederland vorige week is een mooie aanleiding om een Nederlands Crowdsourcing praktijkvoorbeeld te belichten: Crowdsource case KLM

Op initiatief van KLM-directeur Bram Gräber en Directeur Klantenrelatiebeheer Paul Rombeek zijn i.s.m. bedrijf Favela Fabric 3 eigen 'webcommunity's' geinitieerd waarop KLM ideeën en plannen bespreekt met klanten:

1. BlueLab (dialoog met klanten uit het MKB/sinds oktober 2007)

2. KLMInTouch (dialoog met actieve reizigers/sinds januari 2008)

3. ReisagentDialoog (dialoog met reisagenten/sinds mei 2008)


Via BlueLab kunnen MKB'ers meepraten over plannen die KLM heeft, of eigen ideeën aandragen. Concrete resultaten:

1. KLM heeft naar aanleiding van BlueLab dialoog een nieuw type goedkope tickets ingevoerd, waarop reizigers toch volledige spaarpunten in het Frequent Flyer Programma krijgen;

2. KLM legde het plan voor om NS-Businesscard-houders extra korting te geven als ze per trein naar Schiphol reizen. Na enthousiaste reacties op Bluelab heeft KLM het plan doorgezet;

3. 56% van de 400 KLMInTouch-deelnemers levert minstens 1x per maand online een bijdrage


Veel bedrijven willen graag via het web met hun klanten communiceren omdat het tegen relatief lage kosten uitgebreid en interactief contact mogelijk maakt. Belangrijk daarbij is te laten zien dat je ook serieus naar de community-deelnemers luistert en concreet iets doet met de feedback. Daarom houden 10-tallen KLM managers zich regelmatig met de 3 webgemeenschappen bezig en worden de al uitgevoerde plannen bewust online gezet.

(bron: Wessel Gossing, FD, 6 juni 2008)

Crowdsource-kenners die de MarketingFacts-crowd noemt:

Eric von Hippel, Henry William Chesbrough, Dion Hinchcliffe, Dann Gillmor, Pete Cashmore (Mashable), Cory Doctorow (Boing, Boing), Charlene Li, Guy Kawasaki, Howard Rheingold, Clay Shirky, Jake McKee, Jeremiah Owyang, Gary Vaynerchuck, Mark Shuttleworth (Canonical -> Ubuntu) en Prahalad.


Next: Crowdsource case Schiphol, Crowdsource case Rijkswaterstaat, Crowdsource case ABN AMRO, Crowdsource case Loyalis.

Geen opmerkingen: